PORT GDAŃSK

Port Gdańsk morska brama do rynków Europy Środkowo-Wschodniej

Zapowiada się bardzo aktywny rok dla Portu Gdańsk. Najbliższe miesiące będą obfitować w liczne wydarzenia o znaczeniu międzynarodowym, targi, konferencje, spotkania biznesowe. 


Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zaprasza na konferencję pn. „Business Mixer 2023”, która odbędzie się w dniach 27-28 kwietnia w Seulu. Będzie to już druga edycja wydarzenia. Konferencja jest doskonałą okazją do budowania nowych relacji biznesowych polskich firm w Azji. Republika Korei należy do krajów o poziomie obrotów handlowych powyżej 1 biliona USD i jest 5. największym eksporterem na świecie. Zajmuje obecnie 10. miejsce na liście światowych potęg gospodarczych i 4. miejsce w Azji w 2022 r. Obok Tajwanu, Singapuru i Hong Kongu, kraj ten od lat figuruje jako jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się gospodarek w regionie Dalekiego Wschodu. W Polsce działa blisko 550 przedsiębiorstw z kapitałem koreańskim, a to stawia Republikę Korei w czołówce zagranicznych inwestorów w naszym kraju (jest drugim, po USA, największym pozaeuropejskim inwestorem). Na koniec 2020 r. wartość wszystkich południowokoreańskich inwestycji w Polsce wyniosła 3,06 mld euro. Istniejące bariery, takie jak dystans geograficzny, wysokie koszty pracy w Korei i stosunkowo niska znajomość rynku, utrudniają polskim przedsiębiorcom działalność na terytorium tego państwa. Dlatego takie inicjatywy jak Business Mixer są cenne, bo stanowią platformę do nawiązania relacji biznesowych firm polskich i koreańskich, pokazania potencjału inwestycyjnego Polski. Port Gdańsk zaprosił do wzięcia udziału w wydarzeniu polskie firmy z branży energetycznej, spożywczej, logistycznej, projektowej, chemicznej, oraz automotive. W ramach konferencji odbędą się panele dyskusyjne, podczas, których prelegenci zaprezentują swoją wizję budowy alternatywnych mostów łączących Europę i Azję z wykorzystaniem Polski i Korei jako hubów logistycznych, jak również korzyści związane z lokowaniem inwestycji w Polsce.

– W ostatnich latach obserwujemy duże zainteresowanie strony koreańskiej polskim rynkiem związane z lokowaniem kolejnych oddziałów firm koreańskich w naszym kraju. Zależy nam na tym, by organizowana przez nas konferencja stanowiła płaszczyznę do budowania dobrych relacji biznesowych, zacieśniania już istniejących, oraz podkreślania roli Polski jako atrakcyjnego partnera biznesowego – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. W ciągu ostatnich 3 lat (2020– 2022) przez Port Gdańsk do Korei Południowej wyeksportowano 272 tys. ton towarów. Największy wolumen tonażowy w relacji eksportowej dotyczył produktów mleczarskich, jaj, miodów naturalnych oraz produktów przemysłu młynarskiego (słód, skrobie). Pod względem wartościowym najważniejszymi ładunkami były: perły naturalne, hodowlane, kamienie szlachetne, półszlachetne, metale szlachetne, biżuteria i monety (na kwotę 2 mld zł). W sumie wartość towarów wyeksportowanych przez Gdańsk to 5,1 mld zł. Z kolei z Korei przez Port Gdańsk importowano 1,2 mln ton towarów (najliczniejszą grupą ładunkową były tworzywa sztuczne, żeliwo, stal i włókna odcinkowe chemiczne), o łącznej wartości 20,8 mld zł. Przedstawiciele Portu Gdańsk w tym roku wezmą również udział w wydarzeniach cruisowych. Jednym z nich będzie Seatrade Cruise Global w Fort Lauderdale (USA). Są to największe targi świata dotyczące turystyki morskiej. Podczas wizyty na Florydzie gdański port zaprezentuje swoją ofertę. Będzie to okazja do spotkań z przedstawicielami czołowych armatorów statków pasażerskich jak Crystal Cruises, Royal Carribean Cruise Lines, Saga Shipping, Carnival Cruise Line, Disney Cruises. Sezon zawinięć statków wycieczkowych w 2022 należy uznać za bardzo udany dla Portu Gdańsk. W okresie pandemicznym rynek cruise’owy uległ załamaniu. Ale 2022 rok przyniósł wyraźne odbicie, co warto wykorzystać i budować świadomość dotyczącą nie tylko Portu w Gdańsku, ale również prezentując zalety regionu Pomorza. Ze względu na wojnę w Ukrainie, w portach bałtyckich obserwowano większy ruch statków wycieczkowych. Wynikało to z decyzji armatorów - do największego rosyjskiego portu pasażerskiego w Petersburgu nie zawijały jednostki pasażerskie. Za to chętnie gościły one m. in. w polskich portach. W Porcie Gdańsk obsłużonych zostało 79 jednostek z 29,5 tys. pasażerami na pokładach. Dotychczas rekordowym rokiem pod względem zawinięć był 2018 r. Do Portu Gdańsk wpłynęło wówczas 67 jednostek z nieco ponad 30 tys. pasażerów na pokładach.

– Ten sezon był zdecydowanie najlepszy w historii portu. Zarówno jeśli chodzi o ilość jednostek zawijających do portu, jak i pod względem przychodów z opłat portowych, które były blisko 2,5 krotnie większe od poprzedniego rekordu z 2018 roku. Chcemy promować Port Gdańsk jako idealną destynację do podróży wśród zagranicznych armatorów, jak również mówić o ogromnym potencjale turystyki naszego regionu, dlatego jesteśmy obecni na największych targach cruise’owych na świecie – wyjaśnia Michał Stupak, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A. Portu Gdańsk nie zabraknie również na targach cruisowych w Hamburgu - Cruise&River Cruise Convention. Również w Niemczech, w Monachium odbędą się Targi Transport Logistic (9-12 maja). To jedno z najważniejszych wydarzeń świata logistyki, mobilności IT oraz transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego, w którym bierze udział ponad dwa tysiące wystawców z 63 krajów. Liczba samych odwiedzających wynosi około 65 tysięcy. Port Gdańsk będzie miał tam swoje stoisko. Z kolei we wrześniu przedstawiciele Portu Gdańsk wyruszą do Pragi na Speed Chain oraz do Shenzen na China International Logistics Fair (CILF). Planowany jest też udział w krajowych wydarzeniach tj. Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie, oraz Forum Ekonomicznym w Karpaczu. 

W dniach 17-18 czerwca na polu Sierra Golf Resort koło Wejherowa wystartuje dwudniowy Port Gdańsk Golf Cup 2023. Będzie to druga edycja wydarzenia. Zawody są częścią cyklu Silesia Business&Life Golf Cup. Turniej zostanie rozegrany w formacie Stroke Play brutto oraz Stableford netto w trzech grupach handicapowych. 

– Branża morska jest bardzo wymagająca. Jest to praca na najwyższych obrotach pod dużą presją. Wybór tej dyscypliny stanowi przeciwwagę dla tempa pracy w tej branży. Gra w golfa wymaga skupienia i koncentracji i przede wszystkim zwolnienia obrotów, co z pewnością przyda się wielu zapracowanym osobom. Jednocześnie jest to doskonały moment na rozmowy biznesowe i budowanie wzajemnych relacji z naszymi partnerami, dla których Port Gdańsk może stanowić bramę do rynków zagranicznych – mówi Piotr Bura, dyrektor Działu Marketingu i Komunikacji Portu Gdańsk. 

W poprzedniej edycji turnieju zwyciężył prowadzący od pierwszej rundy Marcel Benbenek. Drugi najlepszy wynik brutto wykręcił Lech Sokołowski, a trzeci Artur Mroziński. Wśród pań najlepszy rezultat uzyskała Erwina Kolasińska.