Silesia B&L

Port Lotniczy im. Lecha WaĹ‚Ä™sy 

Każdy dzień to nowe wyzwania


Kiedy pandemia spowodowaĹ‚a powaĹĽny kryzys w branĹĽy eventowej zdecydowaĹ‚a siÄ™ na zmianÄ™ pracy. DziĹ› mierzy siÄ™ codziennie z nowymi wyzwaniami i dba o komfort najbardziej wymagajÄ…cych klientĂłw, ktĂłrych potrzeby czÄ™sto wykraczajÄ… poza standardowy pakiet usĹ‚ug. Poznajcie AgnieszkÄ™ Kobus – Kierownik UsĹ‚ug PasaĹĽerskich Premium Portu Lotniczego GdaĹ„sk im. Lecha WaĹ‚Ä™sy. 


– Dla stałych czytelników naszego magazynu temat Strefy VIP w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy nie jest obcy. Chciałem jednak na początek zapytać, jak rozpoczęła się Pani przygoda zawodowa z tym miejscem?

– LubiÄ™ wyzwania i lubiÄ™ spotykać nowych ludzi, a lotnisko jest idealnym miejsce do realizacji takich oczekiwaĹ„. ZaleĹĽaĹ‚o mi, ĹĽeby pracować w porcie lotniczym ze wzglÄ™du na Ĺ›wietnie prosperujÄ…cÄ… firmÄ™ z ogromnym potencjaĹ‚em rozwoju, dlatego zdecydowaĹ‚am siÄ™ zĹ‚oĹĽyć swoje CV. ByĹ‚o to w trakcie pandemii, kiedy branĹĽa eventowa, w ktĂłrej wĂłwczas pracowaĹ‚am, zostaĹ‚a dotkniÄ™ta powaĹĽnym kryzysem. W Porcie Lotniczym w GdaĹ„sku pracujÄ™ juĹĽ półtora roku. WczeĹ›niej pracowaĹ‚am na Stadionie Polsat Plus Arena jako Dyrektor Marketingu i EventĂłw Masowych oraz PeĹ‚nomocnik ZarzÄ…du ds. KlientĂłw Kluczowych. ZaleĹĽaĹ‚o mi na pracy w rĂłwnie ciekawym miejscu. 


– Czy na początku trudno było wdrożyć się w nowe obowiązki? Po jakim czasie mogła Pani stwierdzić, że jest już zaznajomiona ze swoim miejscem pracy, a także codziennością w stu procentach?

– Początki zawsze są wyzwaniem. Tym bardziej, że nie miałam doświadczenia związanego z branżą lotniczą. Wszystkie procedury i zasady bezpieczeństwa są tu niezwykle ważne i muszą być rygorystycznie przestrzegane. Na początku starałam się zaznajomić z procedurami, które obowiązują podczas obsługi gości VIP, poznać klientów i ich wymagania oraz ludzi, z którymi będę pracować. Dla mnie te relacje zawsze były ważne. Zbudowałam swój zespół od podstaw i wprowadziłam pewne zmiany, które mam nadzieję były zauważalne dla stałych i nowych klientów. Pyta mnie Pan, czy jestem zaznajomiona z codziennością. W porcie lotniczym obowiązują pewne standardowe procedury, które faktycznie można nazwać codziennością i powtarzalnością. Ale tej pracy nie da się porównać do żadnej innej. Pracujemy z pasażerami, agentami handlingowymi i załogami linii lotniczych. To cudowni, ale wymagający ludzie. Prawie każdego dnia zdarzają się zaskakujące sytuacje.


– Jak wygląda Pani standardowy dzień pracy?

– ZaczynaĹ‚am pracÄ™ na lotnisku jako koordynatorka usĹ‚ug Premium. Od stycznia 2023 roku kierujÄ™ caĹ‚ym dziaĹ‚em UsĹ‚ug PasaĹĽerskich Premium. ZarzÄ…dzam Salonikiem VIP, Executive Lounge oraz Fast Track. Trudno opisać standardowy dzieĹ„, bo kaĹĽdy przynosi inne wyzwania. NadzorujÄ™ pracÄ™ w dziaĹ‚ach. Ponadto wychodzÄ™ z ofertÄ… do roĹĽnych firm i staram siÄ™ promować usĹ‚ugi Premium. ZaleĹĽy mi, aby jak najwiÄ™cej osĂłb dowiedziaĹ‚o siÄ™, ĹĽe kaĹĽdy ma moĹĽliwość skorzystania z obsĹ‚ugi VIP za nieduĹĽe pieniÄ…dze. Mamy najpiÄ™kniejszy salonik w caĹ‚ej Polsce, ktĂłry jest bardzo przystÄ™pny cenowo. PilnujÄ™, by ta usĹ‚uga byĹ‚a wykonywana na jak najwyĹĽszym poziomie, aby nasi pasaĹĽerowie czuli siÄ™ zaopiekowani i zrelaksowani juĹĽ od samego wejĹ›cia do saloniku. W 2022 roku udaĹ‚o siÄ™ poczynić wiele pozytywnych zmian i Ĺ›ciÄ…gnąć o 83% wiÄ™cej pasaĹĽerĂłw korzystajÄ…cych z usĹ‚ugi VIP w porĂłwnaniu z rokiem 2021. Trzeba podkreĹ›lić, ĹĽe wczeĹ›niejsze lata to byĹ‚y trudne lata pandemii, ale powoli ruch lotniczy siÄ™ odbudowuje i pasaĹĽerowie do nas wracajÄ…. JuĹĽ dziĹ› widać, ĹĽe rok 2023 moĹĽe być rekordowym rokiem pod wzglÄ™dem liczby pasaĹĽerĂłw na gdaĹ„skim lotnisku, a takĹĽe pod wzglÄ™dem liczby klientĂłw w salonie VIP. 

– Jak duży zespół pracuje w Strefie VIP? Jak wygląda podział obowiązków?

– Salonik VIP funkcjonuje 24 godziny na dobÄ™ tak jak caĹ‚e lotnisko. Jest obsĹ‚ugiwany przez najlepszych i najlepiej wyszkolonych pracownikĂłw SĹ‚uĹĽby Ochrony Lotniska. MajÄ… oni szerokie uprawnienia, w tym przeprowadzajÄ… kontrolÄ™ bezpieczeĹ„stwa, ktĂłra jest niezbÄ™dna przy przekraczaniu granicy i podróżach lotniczych. Przy saloniku VIP jest granica paĹ„stwa wiÄ™c nasi klienci przekraczajÄ… jÄ… caĹ‚Ä… dobÄ™ sprawnie i w komfortowych warunkach. W VIP pracuje obecnie dwĂłch koordynatorĂłw zmiany i kaĹĽdy z nich ma do dyspozycji takÄ… liczbÄ™ pracownikĂłw SĹ‚uĹĽby Ochrony Lotniska, jaka na dany moment jest potrzebna do sprawnej obsĹ‚ugi. JeĹ›li nie mamy w danym momencie klientĂłw w VIP, pracownicy SOL obsĹ‚ugujÄ… pozostaĹ‚ych pasaĹĽerĂłw lotniska. 


– Proszę opowiedzieć o tym, dla kogo Strefa VIP jest dedykowana?

– Strefa VIP jest dedykowana osobom, ktĂłre sobie ceniÄ… czas, bezpieczeĹ„stwo i komfort. Praktycznie kaĹĽdy moĹĽe wykupić sobie usĹ‚ugÄ™ VIP, niezaleĹĽnie od tego, czy leci tradycyjnymi, tanimi liniami czy prywatnym samolotem. W saloniku w jednym momencie komfortowo moĹĽe przebywać okoĹ‚o 50 osĂłb. Mamy dwa dodatkowe pokoje, pokĂłj prezydencki z wĹ‚asnÄ… prywatnÄ… Ĺ‚azienkÄ… i prysznicem, a takĹĽe pokĂłj kaszubski, dla osĂłb ceniÄ…cych sobie spokĂłj i dyskrecjÄ™. 


– Jak krok po kroku przebiega korzystanie z Waszej oferty?

– Wiemy jak czÄ™sto procedury lotniskowe, odprawa bagaĹĽowa, kolejki przy kontroli bezpieczeĹ„stwa potrafiÄ… być uciÄ…ĹĽliwe i stresujÄ…ce. WykupujÄ…c usĹ‚ugÄ™ VIP ma siÄ™ peĹ‚en komfort. Przy saloniku VIP zlokalizowany jest dedykowany podziemny parking. Wszelkie formalnoĹ›ci, typu odprawa biletowo-bagaĹĽowa, odprawa graniczna, indywidualna kontrola bezpieczeĹ„stwa sÄ… zaĹ‚atwiane przez dedykowany personel w saloniku VIP. Dodatkowo w cenie sÄ… przekÄ…ski, napoje, alkohole (all inclusive). Staramy siÄ™, aby jakość serwowanych alkoholi byĹ‚a na jak najwyĹĽszym poziomie, dlatego współpracujemy z różnymi znanymi markami, ponadto promujemy nasze lokalne wyroby. Tak naprawdÄ™, po wejĹ›ciu do saloniku pasaĹĽer moĹĽe juĹĽ odpoczywać czy pracować. Wszelkie procedury zostanÄ… zaĹ‚atwione za niego. Dodatkowo, moĹĽe wybrać, czy chce potem wsiąść do samolotu jako pierwszy czy ostatni pasaĹĽer i zostanie zwieziony pod sam samolot limuzynÄ…. 


– Czy w ostatnich miesiącach w ofercie zaszły jakieś zmiany lub zostały wprowadzone nowości?

– Od maja podnieśliśmy nieznacznie ceny naszych usług ze względu na wzrastające koszty. Jak wiemy, wszystko drożeje, dlatego ta podwyżka jest nieunikniona. Nie są to jednak duże zmiany, bo wciąż jesteśmy najtańsi w Polsce, jeśli chodzi o saloniki VIP. Zapraszam do zapoznania się cennikiem na naszej stronie internetowej www.airport.gdansk.pl. Ciągle staramy się wzbogacać naszą ofertę, w saloniku VIP pojawiają się nowe przekąski, desery i wysoki standard alkoholi. Wprowadzimy na sezon nową kartę serwowanych drinków


– Jak dużą popularnością cieszy się obecnie Strefa VIP?

– W 2022 roku z saloniku VIP skorzystaĹ‚o prawie 6 tysiÄ™cy osĂłb, tj. okoĹ‚o 500 osĂłb miesiÄ™cznie. Ostatnio, w majĂłwkÄ™ pobiliĹ›my rekord liczby obsĹ‚uĹĽonych goĹ›ci w ciÄ…gu jednego dnia, byĹ‚y 22 obsĹ‚ugi i 52 pasaĹĽerĂłw. 


– Czy są takie momenty, w których zainteresowanie Waszą ofertą jest większe niż standardowo?

– NajgorÄ™tsze okresy to wakacje, Ĺ›wiÄ™ta i ferie zimowe, wĂłwczas mamy naprawdÄ™ wzmoĹĽony ruch. Dodatkowo w okresie wakacyjnym dochodzÄ… festiwale jakie np. Open’ er czy Sopot Classic, ktĂłrego jesteĹ›my partnerem. 


– Czy są jakieś ograniczenia odnośnie do liczby klientów, którzy w danym dniu mogą skorzystać z oferty?

– Obecnie nie mamy takiego problemu i takich ograniczeĹ„. Miejsca w saloniku jest sporo, chociaĹĽ mamy ograniczonÄ… liczÄ™ samochodĂłw, ktĂłrymi zawozimy pasaĹĽerĂłw do samolotu. Natomiast, jeĹ›li wiemy duĹĽo wczeĹ›niej o obsĹ‚ugach, staramy siÄ™ przygotować na kaĹĽdÄ… okoliczność. 


– Czy często zdarza się, że musicie zrealizować dla Waszych klientów, coś co wykracza poza standardową ofertę? Jeżeli tak, to jakie prośby były najbardziej specyficzne, czy też trudne do spełnienia?

– Najtrudniejsze sÄ… sytuacja, jeĹ›li pasaĹĽerowie przyjeĹĽdĹĽajÄ… na swoje loty bardzo późno i trzeba bardzo szybko zaĹ‚atwiać formalnoĹ›ci, by zdÄ…ĹĽyli na samolot. Ale na szczęście zazwyczaj siÄ™ udaje. KiedyĹ› wysyĹ‚aliĹ›my lekarstwo do Gruzji kolejnym moĹĽliwym lotem rejsowym, poniewaĹĽ pasaĹĽer wyleciaĹ‚ z cĂłrkÄ… na wakacje i zapomniaĹ‚ z domu lekĂłw, ktĂłre cĂłrka musiaĹ‚a zaĹĽywać codziennie i byĹ‚y jej niezbÄ™dne do codziennego funkcjonowania, a w Gruzji nie byĹ‚o moĹĽliwoĹ›ci ich zakupu. 


– Czy na bieĹĽÄ…co analizujecie oferowane przez Was usĹ‚ugi i prowadzicie teĹĽ obserwacje podobnych miejsc? 

– JesteĹ›my na bieĹĽÄ…co i w staĹ‚ym kontakcie z innymi portami. Staramy siÄ™ organizować różne branĹĽowe spotkania i wymieniać doĹ›wiadczeniami. MyĹ›lÄ™, ĹĽe takie spotkania sÄ… niezbÄ™dne. Mamy juĹĽ takie spotkanie zaplanowane wĹ‚aĹ›nie w GdaĹ„sku na wrzesieĹ„. 


– Jeżeli miałaby Pani określić to, co w szczególności wyróżnia Waszą Strefę VIP, to co by to było i dlaczego?

– JesteĹ›my jedynym portem lotniczym w Polsce, w ktĂłrym obsĹ‚ugÄ™ prowadzÄ… pracownicy SĹ‚uĹĽby Ochrony Lotniska i dziÄ™ki temu moĹĽemy dziaĹ‚ać caĹ‚Ä… dobÄ™ i być dostÄ™pni od rÄ™ki, nawet jeĹ›li pasaĹĽer VIP podejmie decyzjÄ™ o podróży z godziny na godzinÄ™. Dodatkowo nasz dyĹĽurny numer telefonu VIP zawsze ktoĹ› odbiera, a w sytuacjach kryzysowych jest to niezwykle waĹĽne. W obsĹ‚udze klienta w strefach VIP we wszystkich obszarach bardzo waĹĽnym czynnikiem jest staĹ‚y personel, ktĂłry daje siÄ™ poznać klientom VIP z dobrej strony. GoĹ›cie bardzo czÄ™sto, dzwoniÄ…c lub rezerwujÄ…c, pytajÄ… o konkretne osoby, co wpĹ‚ywa na zwiÄ™kszonÄ… liczbÄ™ obsĹ‚ug i ostatecznie zadowolonych klientĂłw i powoduje dalsze polecenia. KaĹĽdego klienta mamy w naszym telefonie wpisanego imieniem i nazwiskiem, nie jest dla nas anonimowy. Dodatkowym atutem naszej usĹ‚ugi VIP jest jej konkurencyjnie niska cena. 


– Z czego odczuwa Pani największą satysfakcję jako Kierownik Usług Pasażerskich Premium?

-Jestem dumna z pracy z tak wspaniaĹ‚ym zespoĹ‚em ludzi. Fantastyczne jest takĹĽe to, ĹĽe ciÄ…gle mogÄ™ poznawać nowe i ciekawe osoby oraz nierzadko ich historie. Jest jeszcze bardzo wiele rzeczy do zrobienia, bo potencjaĹ‚ i moĹĽliwoĹ›ci do rozwoju sÄ… tutaj naprawdÄ™ ogromne, a to dodaje skrzydeĹ‚ do dalszego dziaĹ‚ania i samorozwoju. 

Rozmawiał: Wojciech CZAPUTA