Silesia B&L

Port Lotniczy im. Lecha WaÅ‚Ä™sy 

Każdy dzień to nowe wyzwania


Kiedy pandemia spowodowaÅ‚a poważny kryzys w branży eventowej zdecydowaÅ‚a siÄ™ na zmianÄ™ pracy. DziÅ› mierzy siÄ™ codziennie z nowymi wyzwaniami i dba o komfort najbardziej wymagajÄ…cych klientów, których potrzeby czÄ™sto wykraczajÄ… poza standardowy pakiet usÅ‚ug. Poznajcie AgnieszkÄ™ Kobus – Kierownik UsÅ‚ug Pasażerskich Premium Portu Lotniczego GdaÅ„sk im. Lecha WaÅ‚Ä™sy. 


– Dla stałych czytelników naszego magazynu temat Strefy VIP w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy nie jest obcy. Chciałem jednak na początek zapytać, jak rozpoczęła się Pani przygoda zawodowa z tym miejscem?

– LubiÄ™ wyzwania i lubiÄ™ spotykać nowych ludzi, a lotnisko jest idealnym miejsce do realizacji takich oczekiwaÅ„. ZależaÅ‚o mi, żeby pracować w porcie lotniczym ze wzglÄ™du na Å›wietnie prosperujÄ…cÄ… firmÄ™ z ogromnym potencjaÅ‚em rozwoju, dlatego zdecydowaÅ‚am siÄ™ zÅ‚ożyć swoje CV. ByÅ‚o to w trakcie pandemii, kiedy branża eventowa, w której wówczas pracowaÅ‚am, zostaÅ‚a dotkniÄ™ta poważnym kryzysem. W Porcie Lotniczym w GdaÅ„sku pracujÄ™ już półtora roku. WczeÅ›niej pracowaÅ‚am na Stadionie Polsat Plus Arena jako Dyrektor Marketingu i Eventów Masowych oraz PeÅ‚nomocnik ZarzÄ…du ds. Klientów Kluczowych. ZależaÅ‚o mi na pracy w równie ciekawym miejscu. 


– Czy na początku trudno było wdrożyć się w nowe obowiązki? Po jakim czasie mogła Pani stwierdzić, że jest już zaznajomiona ze swoim miejscem pracy, a także codziennością w stu procentach?

– Początki zawsze są wyzwaniem. Tym bardziej, że nie miałam doświadczenia związanego z branżą lotniczą. Wszystkie procedury i zasady bezpieczeństwa są tu niezwykle ważne i muszą być rygorystycznie przestrzegane. Na początku starałam się zaznajomić z procedurami, które obowiązują podczas obsługi gości VIP, poznać klientów i ich wymagania oraz ludzi, z którymi będę pracować. Dla mnie te relacje zawsze były ważne. Zbudowałam swój zespół od podstaw i wprowadziłam pewne zmiany, które mam nadzieję były zauważalne dla stałych i nowych klientów. Pyta mnie Pan, czy jestem zaznajomiona z codziennością. W porcie lotniczym obowiązują pewne standardowe procedury, które faktycznie można nazwać codziennością i powtarzalnością. Ale tej pracy nie da się porównać do żadnej innej. Pracujemy z pasażerami, agentami handlingowymi i załogami linii lotniczych. To cudowni, ale wymagający ludzie. Prawie każdego dnia zdarzają się zaskakujące sytuacje.


– Jak wygląda Pani standardowy dzień pracy?

– ZaczynaÅ‚am pracÄ™ na lotnisku jako koordynatorka usÅ‚ug Premium. Od stycznia 2023 roku kierujÄ™ caÅ‚ym dziaÅ‚em UsÅ‚ug Pasażerskich Premium. ZarzÄ…dzam Salonikiem VIP, Executive Lounge oraz Fast Track. Trudno opisać standardowy dzieÅ„, bo każdy przynosi inne wyzwania. NadzorujÄ™ pracÄ™ w dziaÅ‚ach. Ponadto wychodzÄ™ z ofertÄ… do rożnych firm i staram siÄ™ promować usÅ‚ugi Premium. Zależy mi, aby jak najwiÄ™cej osób dowiedziaÅ‚o siÄ™, że każdy ma możliwość skorzystania z obsÅ‚ugi VIP za nieduże pieniÄ…dze. Mamy najpiÄ™kniejszy salonik w caÅ‚ej Polsce, który jest bardzo przystÄ™pny cenowo. PilnujÄ™, by ta usÅ‚uga byÅ‚a wykonywana na jak najwyższym poziomie, aby nasi pasażerowie czuli siÄ™ zaopiekowani i zrelaksowani już od samego wejÅ›cia do saloniku. W 2022 roku udaÅ‚o siÄ™ poczynić wiele pozytywnych zmian i Å›ciÄ…gnąć o 83% wiÄ™cej pasażerów korzystajÄ…cych z usÅ‚ugi VIP w porównaniu z rokiem 2021. Trzeba podkreÅ›lić, że wczeÅ›niejsze lata to byÅ‚y trudne lata pandemii, ale powoli ruch lotniczy siÄ™ odbudowuje i pasażerowie do nas wracajÄ…. Już dziÅ› widać, że rok 2023 może być rekordowym rokiem pod wzglÄ™dem liczby pasażerów na gdaÅ„skim lotnisku, a także pod wzglÄ™dem liczby klientów w salonie VIP. 

– Jak duży zespół pracuje w Strefie VIP? Jak wygląda podział obowiązków?

– Salonik VIP funkcjonuje 24 godziny na dobÄ™ tak jak caÅ‚e lotnisko. Jest obsÅ‚ugiwany przez najlepszych i najlepiej wyszkolonych pracowników SÅ‚użby Ochrony Lotniska. MajÄ… oni szerokie uprawnienia, w tym przeprowadzajÄ… kontrolÄ™ bezpieczeÅ„stwa, która jest niezbÄ™dna przy przekraczaniu granicy i podróżach lotniczych. Przy saloniku VIP jest granica paÅ„stwa wiÄ™c nasi klienci przekraczajÄ… jÄ… caÅ‚Ä… dobÄ™ sprawnie i w komfortowych warunkach. W VIP pracuje obecnie dwóch koordynatorów zmiany i każdy z nich ma do dyspozycji takÄ… liczbÄ™ pracowników SÅ‚użby Ochrony Lotniska, jaka na dany moment jest potrzebna do sprawnej obsÅ‚ugi. JeÅ›li nie mamy w danym momencie klientów w VIP, pracownicy SOL obsÅ‚ugujÄ… pozostaÅ‚ych pasażerów lotniska. 


– Proszę opowiedzieć o tym, dla kogo Strefa VIP jest dedykowana?

– Strefa VIP jest dedykowana osobom, które sobie ceniÄ… czas, bezpieczeÅ„stwo i komfort. Praktycznie każdy może wykupić sobie usÅ‚ugÄ™ VIP, niezależnie od tego, czy leci tradycyjnymi, tanimi liniami czy prywatnym samolotem. W saloniku w jednym momencie komfortowo może przebywać okoÅ‚o 50 osób. Mamy dwa dodatkowe pokoje, pokój prezydencki z wÅ‚asnÄ… prywatnÄ… Å‚azienkÄ… i prysznicem, a także pokój kaszubski, dla osób ceniÄ…cych sobie spokój i dyskrecjÄ™. 


– Jak krok po kroku przebiega korzystanie z Waszej oferty?

– Wiemy jak czÄ™sto procedury lotniskowe, odprawa bagażowa, kolejki przy kontroli bezpieczeÅ„stwa potrafiÄ… być uciążliwe i stresujÄ…ce. WykupujÄ…c usÅ‚ugÄ™ VIP ma siÄ™ peÅ‚en komfort. Przy saloniku VIP zlokalizowany jest dedykowany podziemny parking. Wszelkie formalnoÅ›ci, typu odprawa biletowo-bagażowa, odprawa graniczna, indywidualna kontrola bezpieczeÅ„stwa sÄ… zaÅ‚atwiane przez dedykowany personel w saloniku VIP. Dodatkowo w cenie sÄ… przekÄ…ski, napoje, alkohole (all inclusive). Staramy siÄ™, aby jakość serwowanych alkoholi byÅ‚a na jak najwyższym poziomie, dlatego współpracujemy z różnymi znanymi markami, ponadto promujemy nasze lokalne wyroby. Tak naprawdÄ™, po wejÅ›ciu do saloniku pasażer może już odpoczywać czy pracować. Wszelkie procedury zostanÄ… zaÅ‚atwione za niego. Dodatkowo, może wybrać, czy chce potem wsiąść do samolotu jako pierwszy czy ostatni pasażer i zostanie zwieziony pod sam samolot limuzynÄ…. 


– Czy w ostatnich miesiącach w ofercie zaszły jakieś zmiany lub zostały wprowadzone nowości?

– Od maja podnieśliśmy nieznacznie ceny naszych usług ze względu na wzrastające koszty. Jak wiemy, wszystko drożeje, dlatego ta podwyżka jest nieunikniona. Nie są to jednak duże zmiany, bo wciąż jesteśmy najtańsi w Polsce, jeśli chodzi o saloniki VIP. Zapraszam do zapoznania się cennikiem na naszej stronie internetowej www.airport.gdansk.pl. Ciągle staramy się wzbogacać naszą ofertę, w saloniku VIP pojawiają się nowe przekąski, desery i wysoki standard alkoholi. Wprowadzimy na sezon nową kartę serwowanych drinków


– Jak dużą popularnością cieszy się obecnie Strefa VIP?

– W 2022 roku z saloniku VIP skorzystaÅ‚o prawie 6 tysiÄ™cy osób, tj. okoÅ‚o 500 osób miesiÄ™cznie. Ostatnio, w majówkÄ™ pobiliÅ›my rekord liczby obsÅ‚użonych goÅ›ci w ciÄ…gu jednego dnia, byÅ‚y 22 obsÅ‚ugi i 52 pasażerów. 


– Czy są takie momenty, w których zainteresowanie Waszą ofertą jest większe niż standardowo?

– NajgorÄ™tsze okresy to wakacje, Å›wiÄ™ta i ferie zimowe, wówczas mamy naprawdÄ™ wzmożony ruch. Dodatkowo w okresie wakacyjnym dochodzÄ… festiwale jakie np. Open’ er czy Sopot Classic, którego jesteÅ›my partnerem. 


– Czy są jakieś ograniczenia odnośnie do liczby klientów, którzy w danym dniu mogą skorzystać z oferty?

– Obecnie nie mamy takiego problemu i takich ograniczeÅ„. Miejsca w saloniku jest sporo, chociaż mamy ograniczonÄ… liczÄ™ samochodów, którymi zawozimy pasażerów do samolotu. Natomiast, jeÅ›li wiemy dużo wczeÅ›niej o obsÅ‚ugach, staramy siÄ™ przygotować na każdÄ… okoliczność. 


– Czy często zdarza się, że musicie zrealizować dla Waszych klientów, coś co wykracza poza standardową ofertę? Jeżeli tak, to jakie prośby były najbardziej specyficzne, czy też trudne do spełnienia?

– Najtrudniejsze sÄ… sytuacja, jeÅ›li pasażerowie przyjeżdżajÄ… na swoje loty bardzo późno i trzeba bardzo szybko zaÅ‚atwiać formalnoÅ›ci, by zdążyli na samolot. Ale na szczęście zazwyczaj siÄ™ udaje. KiedyÅ› wysyÅ‚aliÅ›my lekarstwo do Gruzji kolejnym możliwym lotem rejsowym, ponieważ pasażer wyleciaÅ‚ z córkÄ… na wakacje i zapomniaÅ‚ z domu leków, które córka musiaÅ‚a zażywać codziennie i byÅ‚y jej niezbÄ™dne do codziennego funkcjonowania, a w Gruzji nie byÅ‚o możliwoÅ›ci ich zakupu. 


– Czy na bieżąco analizujecie oferowane przez Was usÅ‚ugi i prowadzicie też obserwacje podobnych miejsc? 

– JesteÅ›my na bieżąco i w staÅ‚ym kontakcie z innymi portami. Staramy siÄ™ organizować różne branżowe spotkania i wymieniać doÅ›wiadczeniami. MyÅ›lÄ™, że takie spotkania sÄ… niezbÄ™dne. Mamy już takie spotkanie zaplanowane wÅ‚aÅ›nie w GdaÅ„sku na wrzesieÅ„. 


– Jeżeli miałaby Pani określić to, co w szczególności wyróżnia Waszą Strefę VIP, to co by to było i dlaczego?

– JesteÅ›my jedynym portem lotniczym w Polsce, w którym obsÅ‚ugÄ™ prowadzÄ… pracownicy SÅ‚użby Ochrony Lotniska i dziÄ™ki temu możemy dziaÅ‚ać caÅ‚Ä… dobÄ™ i być dostÄ™pni od rÄ™ki, nawet jeÅ›li pasażer VIP podejmie decyzjÄ™ o podróży z godziny na godzinÄ™. Dodatkowo nasz dyżurny numer telefonu VIP zawsze ktoÅ› odbiera, a w sytuacjach kryzysowych jest to niezwykle ważne. W obsÅ‚udze klienta w strefach VIP we wszystkich obszarach bardzo ważnym czynnikiem jest staÅ‚y personel, który daje siÄ™ poznać klientom VIP z dobrej strony. GoÅ›cie bardzo czÄ™sto, dzwoniÄ…c lub rezerwujÄ…c, pytajÄ… o konkretne osoby, co wpÅ‚ywa na zwiÄ™kszonÄ… liczbÄ™ obsÅ‚ug i ostatecznie zadowolonych klientów i powoduje dalsze polecenia. Każdego klienta mamy w naszym telefonie wpisanego imieniem i nazwiskiem, nie jest dla nas anonimowy. Dodatkowym atutem naszej usÅ‚ugi VIP jest jej konkurencyjnie niska cena. 


– Z czego odczuwa Pani największą satysfakcję jako Kierownik Usług Pasażerskich Premium?

-Jestem dumna z pracy z tak wspaniaÅ‚ym zespoÅ‚em ludzi. Fantastyczne jest także to, że ciÄ…gle mogÄ™ poznawać nowe i ciekawe osoby oraz nierzadko ich historie. Jest jeszcze bardzo wiele rzeczy do zrobienia, bo potencjaÅ‚ i możliwoÅ›ci do rozwoju sÄ… tutaj naprawdÄ™ ogromne, a to dodaje skrzydeÅ‚ do dalszego dziaÅ‚ania i samorozwoju. 

Rozmawiał: Wojciech CZAPUTA